Først og fremst flinke folk

Fire ambisiøse og erfarene elektroingeniører har gått sammen for å utfordre en etablert bransje. Deres mål er å være det mest attraktive kompetansemiljøet innen sitt fagfelt. Vi fikk i oppgave å forme deres identitet.
Kunde:
Fremst AS
Case:
Visuell identitet
Tjenester:
Strategi
Design
Utvikling
Innhold
Film og foto
Metoder
Strategisk arbeid, navn, visuell identitet, foto og webside

Utfordringen

Hvordan skape et navn og en identitet som er
annerledes, utstråler kompetanse og
samtidig er jordnært?

Navnet

Prosessen med å finne selskapsnavnet startet med innsiktsarbeid. Innføring i bransjen, kartlegging av fremtidsplaner og samtaler med gründerne var noen ingrediensene.

Vi satt sammen et tverrfaglig team for å løse oppgaven. Gjennom kreative workshops kom vi frem til en fyldig liste med potensielle navn, som alle representerte selskapets verdier. Neste steg var en "gjæringsprosess" der vi innskrenket listen til et titalls navneforslag. Etter en ny workshop kom vi frem til 2 navn som ble presentert for kunden. Ett navn som var annerledes og unikt, ett navn som var noe mer konservativt.

Valget falt på Fremst

Først og fremst

Ut i fra med selskapsnavnet Fremst utviklet vi ulike setninger som beskriver bedriften og deres verdier. 

Eksempler på dette er:

"Først og fremst skal vi være produktive."

"Først og fremst skal vi gjøre en god jobb."

"Først og fremst skal vi ha det bra på jobb."

Logoen

Logoen til fremst er enkel, men har samtidig detaljer som du kanskje ikke ser med en gang. Inspirasjonen fra logoen er hentet fra tekniske tegninger - med enkle vinkler og symboler. Samtidig danner ikonet silhuettene fra en F. 

Typografien i logoen er enkel og avrundet, for å gjenspeile fremst sin verdier som jordnær og ujålete.

Farger med energi

Fremst sin fargepalett skiller seg veldig ut i bransjen, hvor det er mye bruk av seriøse farger som mørkeblått og rødt. Vi ønsket å ta profilen i en friskere retning for å gjenspeile deres ønske om å tilføre noe nytt. 

Tydelig fotostil

Som en del av profilen til Fremst har vi laget retningslinjer for foto og bildebruk. Bildene skal formidle det jordnære og folkelige med Fremst. 

Enkle websider og
profilmateriell

Som et nyoppstartet selskap vil det ikke alltid være fornuftig å legge mye ressurser i nettsiden. Siden Fremst sin forretningsmodell heller ikke er avhengig av nettsiden la vi opp til en enkel, men velfungerende webløsning. Nettsiden ble et viktig virkemiddel i formidlingen av Fremst sin kultur og folka som jobber der.

Vil du vite mer?

Ønsker du å vite mer om prosessen, eller lurer du på noe annet?

Tjenester

Ønsker du å lese mer om våre tjenester som er benyttet i dette prosjektet, eller om noen av de andre tjenestene vi tilbyr?
Se andre prosjekter

FLAGET

Helhetlig samarbeid
Brand
FLAGET FLAGET

Ski NM 2020

En sprek folkefest
Prosjekt
Ski NM 2020 Ski NM 2020

SOLE

Ny profil - klar for internasjonal satsing
Brand
SOLE SOLE