Ta i bruk digital markedsføring - NÅ

Før kunne bedrifter stole på annonsering i avisen, Gule Sider eller radio. Eller det vil si, du kjøpte en annonse og satset på at den fungerte. I dag er en slik type gambling unødvendig for bedrifter som vil ha mest mulig igjen for hver annonsekrone. Du må fornye din markedsføring – NÅ, men hvordan?

 

Vi sier ikke at tradisjonell annonsering ikke fungerer. Selvfølgelig gjør det det. Problemer er bare at denne type annonsering som oftest krever høye budsjetter og en bred målgruppe for å oppnå ønsket effekt. Forståelig nok velger flere små- og mellomstore bedrifter bort disse kanalene.

Hva er så alternativet? Gi opp og satse på at kundene kommer av seg selv? Nei, det er på tide å benytte seg av mulighetene innen digital markedsføring. 

 

”Vi har jo en Facebook-side”

Når vi er ute hos bedrifter og spør om hvordan de synliggjør seg på nett, svarer de forbløffende ofte: ”Joda, altså... Vi har jo en Facebook-side.” I det vi deretter spør hvorfor de er tilstede på Facebook eller hvordan de bruker Facebook i markedsføringen, blir svaret enda kortere. Gjengangeren er at de ikke har et mål eller plan med tiltakene som gjøres i markedsføringen på nett.

 

Og ja, det er helt forståelig at det hele blir litt halvveis. Kanalvalgene er mange og det er lett å bli forvirret av alle mulighetene som finnes. Bedrifter har en tendens til å være litt tilstede i mange kanaler, uten å lykkes spesielt godt i noen av dem. Du kjenner deg antakeligvis igjen i vurderinger som:

 

”Vi MÅ ha en Facebook-side. Alle er jo på Facebook”

”Hva med Instagram? Der kan vi vise frem produktene våre på en lekker måte”

”Google-annonsering er et must. Det er jo der folk leter om dagen”

”Kanskje vi burde prøve Snap? Det er visst der de unge er”

”LinkedIn er jo genialt. Direkte målretting mot beslutningstagerne”

 

Ok initiativ i utgangspunktet, men hva er egentlig strategien bak? Hvilken positiv effekt skal dette ha på forretnings din?

 

Et kjent eksempel er å publisere en ellevill konkurranse på Facebook som oppnår 5 000 likes, for så å erklære deg selv som en guru innen markedsføring på sosiale medier. Men hva fikk du egentlig ut av det? 1stk fornøyd kunde som fikk en flott premie? Hva med de 4 999 andre? Var de i det hele tatt i målgruppen din? Var de interessert i tjenestene/produktene du tilbyr? I så fall, hvordan kan du gjøre dem til trofaste kunder? Her mangler det i de fleste tilfeller en langsiktig plan – en digital strategi.

 

Digital strategi

Nei, det holder ikke bare å ”være på Facebook” eller ”legge ut et par bilder på Instagram” og la det være med det. For å lykkes med digital markedsføring er du avhengig av en gjennomtenkt digital strategi. Du må være tilstede der dine kunder er og du må gi de en grunn til å følge deg – du må tilføre en verdi. Spørsmål som da dukker opp er: Hvor er egentlig kundene dine? Hva er målene dine? Hvorfor skal du være tilstede i valgte kanaler? Hvordan innhold liker kundene dine? Hva skal nettsiden din gjøre? Hvordan ser egentlig kundereisen ut? Får kundene en helhetlig opplevelse av din bedrift og merkevare?

 

Dette er et lite utvalg av spørsmålene som bør besvares for å lage en velfungerende digital strategi. Husk, en bedrift må på ingen måte være tilstede i alle kanaler.

 

Start i det enkle

Digital markedsføring virker kanskje forvirrende allerede. Da er det bare å glede seg. Vi har bare sett starten, og du blir nødt til å delta for å overleve.

 

Ønsker du få en intro til dine muligheter innen digital markedsføring, eller få orden på tiltakene du allerede har satt i gang? Vi tar gjerne en prat med deg og gir deg noen tips til hva du kan gjøre bedre.